Ten dienste van de wetenschap.




Sinds ik in januari de diagnose fibromyalgie kreeg heb ik niet stilgezeten! Nu ja, fysiek eigenlijk wel: het sporten ligt wat stil, het naar het werk fietsen is alweer wat geminderd… Maar, daarover wilde ik het eigenlijk niet hebben. Ik heb niet stilgezeten op het vlak van “me informeren”! Ik lees artikels en medische publicaties uit binnen- en buitenland en hoop zo beter te begrijpen wat het Epstein-Barrvirus sinds bijna 2 jaar met mijn lijf doet en hoop zo natuurlijk ook links en rechts wat tips op te pikken over supplementen die me kunnen helpen om een beetje van mijn legendarische energie terug te krijgen.

In dat opzicht zit ik dan ook in diverse “fibromyalgie-groepen” op Facebook. Meestal zijn die groepen vooral een uitlaatklep voor mensen die er erger aan toe zijn dan ik (of zo lijkt het toch) en die misschien meer nood hebben om stoom af te laten, omdat hun omgeving misschien slecht omgaat met hun ziek-zijn. Zelf heb ik het geluk dat ik in mijn privé-omgeving wél op begrip kan rekenen. Mijn man helpt me waar en wanneer hij kan en heeft enorm veel taken van me overgenomen. Ik ben in mijn vriendenkring ook niet de “vreemde eend”, gezien van mijn close entourage best wel veel vrouwen met het fibro-monster te kampen hebben. Die Facebook-groepen hebben tot op heden voor mij dan ook niet echt een meerwaarde betekend, ook al las ik er al eens een interessant artikel of pikte ik eens hier en daar een goede tip op. Maar, veel verder dan dat ging het meestal niet… Deze groepen zijn meestal ook geen medisch aangestuurde groepen, maar veelal zuivere  “lotgenotengroeperingen”, opgericht door patiënten die zich als beheerder aanbieden, vaak bij gebrek aan een andere dagtaak. Zeker niet neerbuigend bedoeld, maar een vaststelling! Want, na mijn 4/5de professionele bezigheid hou ik zelf vreselijk weinig energie over om nog tijd (lees: energie) daarin te investeren, terwijl van werk vrijgestelde patiënten wel hun beetje energie kunnen investeren in het beheren van pagina’s die het leed verzachten bij anderen, die vaak overdag in een zwart gat vallen. Vaak zie je zelfs binnen die besloten groepen lotgenoten heuse online-vriendschappen ontstaan en zijn er mensen die best wel wat kracht putten uit het samenhorigheidsgevoel dat zulk een groep opwekt.

Ik scrol dus al eens door de berichten… Vorige week werd mijn aandacht getrokken door een bericht dat eerder een soort van oproep was. Concreet werd er gevraagd naar “proefpersonen” die aan een fibro-onderzoek van de KU Leuven willen deelnemen. Ik las de korte info over telefonische gesprekken, het invullen van online-vragenlijsten en het effectief fysiek testen en besloot om een mailtje te doen naar de onderzoeksleidster.

Nadat ik in tussentijd de uitgebreide bundel kreeg doorgemaild, ben ik ervan overtuigd dat ik hieraan wil deelnemen! Neen, persoonlijk voordeel haal je er op het vlak van remediëring of therapie niet uit en er is op individueel vlak geen spectaculair nieuws te verwachten na het afronden van deze testen. Maar, het feit alleen al dat er onderzoek gedaan wordt, waar misschien ooit miljoenen mensen baat bij kunnen hebben, motiveert me voldoende om het onderzoeksteam te helpen zoeken naar antwoorden. Vooral het vooruitzicht van de fysieke testen, die 3 uren in beslag nemen, vind ik behoorlijk akelig en ik hoop dat het allemaal nog wel zal meevallen en heb er ook wel vertrouwen in. Testen waarbij de in te ademen lucht gemanipuleerd wordt, testen terwijl er sterke geluidsgolven door je oren gejaagd worden, testen terwijl je lichte stroomstoten door je enkel gejaagd krijgt… Het is eens wat anders dan met IPL-licht je benen ontharen of de boxen van de muziekinstallatie te luid hebben opstaan ;-)

In de loop van komende maand begin ik aan het onderzoek… met het eenvoudigste onderdeel: een telefoongesprek! Zeer benieuwd…




Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)