10in2





Eerst en vooral moet ik even – na een afwezigheid van enkele maanden – benadrukken dat ik een absolute “believer” blijf van het Momentum-dieet en van Tim Torfs. Getuige mijn man, die er toch wel spectaculair veel (een kilo of 10) mee is afgevallen en zijn gewicht ook goed kan houden. Maaaaaaaaar….

Als ik naar mezelf terugblik in de periode januari-februari van dit jaar, nu alweer 9 maanden geleden, dan is vooral de frustratie blijven hangen (bij mezelf en allicht ook bij mijn dieetcoaches) dat het bij mij “zo” niet werkt. En, dat ligt niet aan Tim Torfs, maar aan mij. Want, of ik nu naar de diëtist ga, koolhydraten weglaat, aan de shakes ga, aan de Almased ben, pillen neem of het Momentum-dieet volg: het gewicht blijft plakken en er gaat niks vanaf! Ik ben dan ook niet iemand die echt dik is, noch ben ik iemand die zijn hele leven kampte met gewichtsproblemen. Want, ik was eigenlijk altijd een vrij slanke (tot 3-4 jaar geleden), weet ik nu, nu ik het niet meer ben. Als roker had ik ook weinig behoefte aan eten, zodat ik niet aan 3 maaltijden per dag kwam. Tevens ben ik altijd al een gezonde groenteneter geweest en ligt mijn bord altijd voor 3/4de overvol met diverse warme groenten én eet ik nog een side salad. Gefrituurde dingen eet ik zelden of nooit (ik bezig geen frietketel en de microgolfoven heb ik ook al lang verbannen uit mijn huis) en als ik “snoep”, dan zijn het noten of fruit. Ja, ik eet koolhydraten, ik eet vlees (amper varkensvlees, bijna altijd gevogelte of runds) en ik eet graag saus. Kazen, die eet ik ook graag. En, ja, ik eet veel.
Mijn ontbijt bestaat steevast uit 3 rode paprika’s, liefdevol door mijn man gesneden, elke dag opnieuw. Neen, niet omdat het in één of ander bizar dieetboek staat, maar omdat ik het gewoon heel graag eet (lekker fris en knapperig) en zoveel liever heb dan een duffe boterham als ontbijt.

Roken doe ik nu al bijna 300 dagen niet meer (opnieuw met dank aan Tim Torfs, die me er met zijn eenmalige laserbehandeling vanaf heeft geholpen) en dat gaat heel goed. Mijn gewicht? Ja, dat is en blijft – meer dan ooit – een dikke vette ramp! Begin januari zat ik aan 72 kilo… Ondertussen zit ik aan 78 kilo. Ik ben weliswaar (dankzij het Momentum-dieet) enige tijd onder de kaap van de 70 geweest, maar dat ging zeeeeeeer moeizaam en was niet te houden. Van mijn gewenste droommaat 36-38 ben ik dan ook verder dan ooit verwijderd. Ik heb maat 44. Alle kleren die te klein zijn (de S en M, de 36, 38, 40 en zelfs 42) heb ik weggedaan. Ik werd er depressief van. En, als ik mezelf op foto zie, dan walg ik meestal. Want, ik ben nog nooit zo zwaar geweest als nu, ondanks 2x per week sporten.

Ik heb al verschillende hypotheses gehoord en gelezen, zoals dat mijn buikvet van de stress zou komen. Gek dan dat ik voorheen (tijdens mijn scheiding, toen mijn moeder stervende was, toen ik voltijds werkte, toen ik alleen voor 4 kinderen zorgde) niet dik was, toen ik veel meer stress had dan nu. Want, stress heb ik niet. Integendeel: het leven loopt op wolkjes… en ik word vet. Want, mijn gewicht blijft wel degelijk stijgen. Zo zeer dat het gemakkelijker is om er me niks meer van aan te trekken dan er iets tegen te doen. Want een kilootje bijkomen is zoveel gemakkelijker dan er 20 afvallen.

Het goede nieuws is wel dat mijn bloedwaarden heel erg prima zijn: geen tekorten, geen tevelen. Het gezonde leven loont zich dan toch nog een beetje.
Energie heb ik nog altijd tekort, maar, dat zou nog steeds te maken hebben met de klierkoorts van 12 maanden geleden. Postvirale ellende dus, die zich volgens mijn artsen terug zou gaan stabiliseren, wat ze ook aan mijn laatste bloeduitslagen zagen.

Als het allemaal kommer en kwel is kan je je dus afvragen waarom ik in godsnaam na maanden van de stilte de blog opnieuw in leven roep?

Wel, ik ga iets heel nieuws uitproberen!

Jawel! Ondanks het feit dat ik een “alles-of-niks”-mens ben (eigenlijk vooral een “alles”-mens) ga ik opnieuw een dieet proberen. Een “1-0”-dieet, een alles-of-niks-dieet, een dieet dat me niks verbiedt, een dieet dat een fysieke boost belooft en een dieet dat heel goed vol te houden zou zijn en eigenlijk ultrasimpel is. Feit dat het door een Oostenrijkse medisch geschoolde (doch niet afgestudeerde) stand-up-comedian is uitgevonden, die tevens als gedragstherapeut werkt, vond ik een leuk extraatje. Want, niet alles in het leven moet altijd even serieus genomen worden. Toch even erbij vermelden dat de man ondertussen de titel van “professor” heeft gekregen, omwille van zijn jarenlange inzet op wetenschappelijk gebied. Als Oostenrijker had ie allicht een vette kluif aan al die zwaarlijvige vleeseters, die liters bier naar binnen gieten alsof het water was. Want, Oostenrijkers zijn niet echt dol op diëten, die hen beperken in hun voeding. Dat geldt dus ook voor mij
:-)

Dus het 10 in 2-dieet is ondertussen – nadat er eerst mee gelachen werd – het meest succesvolle dieet in Oostenrijk. Wetenschappers en medici hebben ondertussen ook vastgesteld dat de bloedwaarden van mensen die het dieet volgen spectaculair verbeterd zijn, wat mooi meegenomen is.
Wat houdt het nu juist in? Wel, heel simpel: de ene dag eet je, de andere niet. Basis is eigenlijk het FdH-principe (“friss die Hälfte”, eet de helft), behalve dat je de consumptie van voedingswaren niet per dag halveert, maar dat je de ene dag dus gewoon alles eet wat je anders ook eet en de dag erop niet. Die dag drink je (ja, zelfs alcohol mag in beperkte mate) de ganse dag en mag je zelfs een groentenbouillonnetje drinken. Zwaar? Neen, want morgen mag je weer alles! Dat maakt dat het nooit heel erg zwaar wordt… En, je mag met een verjaardag of kerst ook eens een jokerdag inzetten. Sporten doe je best tijdens de drinkdagen en de dieetcabaretiër raadt leuke sport aan, zoals seks.

Resultaten zijn vrij spectaculair, niet alleen op de website van het dieet, maar binnen mijn eigen familie, waar mijn zwaarlijvige oom en tante al goede resultaten geboekt hebben. Blijkbaar wordt je metabolisme enorm geboost, zonder dat je lichaam in “spaarstand” gaat en vetreserves begint op te bouwen omwille van tekorten. Want, de dag na je drinkdag mag weer alles! Geen tellen van calorieën of punten, geen verboden voedingsmiddelen, geen eenzijdige voeding.
Mij lijkt het wel prettig, want ik heb vroeger ook nooit echt een probleem gehad met shakes en vond dat zelf een leuke manier van afvallen, behalve dan dat je het verloren gewicht dadelijk weer bijkomt als je stopt. Dit dieet is geen crashdieet, maar iets wat je op heel lange termijn kan volhouden en wat zelfs “a way of life” zou kunnen/moeten/mogen worden.

Ik ben alvast gemotiveerd en begin morgen met een eetdag
J De rest van mijn agenda vermeldt vanaf nu voor elke dag een “1” of een “0”, meer moet ik niet onthouden om mijn dieet te kunnen volgen.

Dus, Cora Meier, 78 kilo, maat 44 durft na het stoppen met roken terug het heft in eigen handen nemen en gaat voor het “10in2”-dieet met als streefdoel 60 kilo en maat 38, te bereiken voor de zomer van 2015. Of, afgerond: 20 kilo op 10 maanden = 2 kilo/maand.

Wish me luck!


Info:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)