Rookverslaving vs eetverslaving?



Voor wat het vastendieet betreft is het zo dat mijn papa het heeft opgegeven een 3-tal weken geleden, omdat hij naar eigen zeggen niet afviel, maar bijkwam.

Zelf ben ik blij dat we voorlopig de verjaardagen en lange herfstweekends er hebben opzitten, want op zo dagen bestaat d gezelligheid voor een groot stuk toch wel uit eten. En, dat herfsteten is vaak lekker calorierijk bij ons thuis: wafels, Amerikaanse pancakes, grote speculooskoeken, spek en worst en deftige porties dampende aardappelen (al dan niet in pureevorm), weliswaar steeds vergezeld van grote porties groenten. Laatst had ik zelfs 8 verschillende groenten in één maaltijd verwerkt (neen, niet als soep).

Zoals ik eerder al kort toegaf is het echte dag om dag vasten bij ons thuis sinds een 3-tal weken zo verstoord, dat men mag stellen dat er van vasten helemaal geen sprake meer is. Maar, wat we wel doen is dat we om de andere dag proberen om heel weinig te eten. Het is te zeggen: voormiddag eet ik niet maar drink veel water en thee (en sla de cola light over), op de middag eet ik een helder bouillonnetje (idem dus zoals tijdens de vastendagen) en tegen de late namiddag eet ik een handvol noten en tegen de avond kan het zijn dat ik “gewoon” eet, maar bij voorkeur niet teveel en niet te zoet/vettig.

De dag erop eet ik dan weer heel normaal, kwestie van mijn metabolisme niet te laten wennen aan de weinige calorieën, want dat is net wat me nu zo parten speelt: dat ik jarenlang veel te weinig at en amper calorieën binnenkreeg omdat mijn eten hoofdzakelijk uit groenten bestond en ik leefde op sigaretten.

Waar ik me ondertussen wel bewust van ben is dat ik door te stoppen met roken op mijn 40ste echt wel qua gewicht alles een beetje tegen me heb… Want, de rookverslaving is nu al wel 320 dagen (bijna 1 jaar dus) onder controle, maar nooit eerder was ik zo verslaafd aan zoetigheden en aan eten tout court, wat vroeger eerder een bijkomstige noodzakelijkheid in mijn leven was en nu behoorlijk op de voorgrond prijkt en de plaats inneemt van de rookverslaving. Eigenlijk zou ik dus iemand moeten vinden die de eetlust kan beteugelen door hypnose of laserbehandeling...

Ik twijfel dus nog constant tussen aanvaarding van mijn huidige gewicht van om en bij de 76 kilo (inderdaad, zo’n 2,4 kilo is er toch vanaf sinds begin oktober) en verder gezond (maar té veel) eten of van het strijdvaardig blijven proberen om die beoogde 60 kilo opnieuw te halen en te blijven diëten en op mijn eten blijven letten…



Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Liften zonder snijden II