De goede voornemens voor het nieuwe jaar


 
 
Een nieuw jaar, een nieuw begin. Nu ja, een heel nieuw begin allicht niet, maar toch een nieuw hoofdstuk in mijn levensboek.

2014
In januari 2014 lag de focus op mijn rookstop: ik mag dan ook nu – 2 jaar later – zeggen dat ik nog steeds succesvol gestopt ben met roken en mezelf echt wel als niet-roker beschouw. Ja, ik ben best wel trots dat ik die ellendige verslaving aan de kant heb kunnen schuiven. Tegelijk had ik toen gepoogd om af te vallen of alleszins niet bij te komen na de rookstop, wat eerder een mager succes werd: mijn bruidsjurk paste weliswaar eind mei, maar ik vond mezelf (ook na een strikt dieet) nog steeds té dik, wat intussen niet echt veranderd is. Integendeel zelfs: ik denk dat ik ondertussen 20 kilo meer weeg dan 3 jaar geleden. Het streefdoel van 2 jaar geleden, zijnde 63 kilo, ligt dus heel ver van me verwijderd.

2015
Vorig jaar kreeg ik dan in januari (een maand waarin ik ook traditioneel al mijn medische check-ups plan) de diagnose fibromyalgie, die eigenlijk gewoon een bevestiging was van wat ik al langer in de gaten had en sterk vermoedde. 2015 was dan ook het jaar van de vele doktersonderzoeken, van de revalidatie en van de zoektocht naar gepaste voedingssupplementen, die ervoor zorgen dat ik kan functioneren, zonder dat ik aan de Redomex of Cymbalta moet, pillen die ik voorgeschreven kreeg, doch nog steeds weiger te nemen. Tevens was 2015 het jaar van mijn ontslag en ben ik in de herfst gestart met de zoektocht naar nieuw werk.

2016
Nu, in januari 2016 heb ik mijn winkellijstje klaar voor de “vitaminenwinkel”, heb ik deze week een tussentijdse evaluatie van het revalidatieprogramma dat ik al 3 maanden volg op de agenda staan en ligt de afspraak voor mijn jaarlijks uitgebreid bloedonderzoek vast. Op de valreep van het nieuwe jaar heb ik nog gauw een ECG laten maken en mijn cholesterolwaarden laten checken, wat allemaal prima bleek. 2016 zal dan ook een jaar worden waarbij mijn gezondheid opnieuw hoog bovenaan mijn prioriteitenlijstje zal prijken. En, ja, ook het vinden van een geschikte job, die rekening houdt met mijn fysieke beperkingen, zal een hele uitdaging vormen. Alsof dat nog niet genoeg is wil ik ook mijn gewicht terug wat aan banden leggen. Want, de 83 kilo die ik na Nieuwjaar plots heel kort op de weegschaal zag prijken, die wil ik snel weer kwijt. Normaliter zit ik al maaaaaanden op 82 kilo; ik was dan ook blij dat ik die 83 slechts 1 ochtend heb moeten zien. Een concreet streefdoel qua gewichtsafname stel ik niet meer, kwestie van mezelf teleurstellingen te besparen als blijkt dat het te ambitieuze doel niet haalbaar zou zijn.
Bijkomende ambitie in de rand: minder cola light drinken en meer water!

 

Voor 2016 wens ik mezelf dan ook weinig fysieke pijn, een goede gezondheid en een slanker lijf J

Reacties

  1. Ach, dat stoppen met roken heb je in elk geval bereikt! Goed zeg!

    Mijn (enige?) goede voornemen voor dit jaar was meer bewegen, vaker naar het werk lopen. En toen ging het ijzelen, dus heb ik deze week al 2x naar het werk gewandeld, gelukkig met spikes onder de zolen, zodat ik niet weggleed.
    Dat zit er in elk geval weer in.

    Aangezien ik ongeveer zoveel weeg als jij, wil ik er ook graag een aantal kilo's af. Het streefgewicht wordt wel steeds bijgesteld. Was het 2 jaar terug nog 20 kg eraf, nu 5 kg later ben ik al blij als er dit jaar weer 5kg afgaan en ik daardoor net onder de 80 beland :-)

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, Ria, zo is dat met mijn streefgewicht ook :-)
      Als ik eens onder de 80 zou geraken en alles wat minder spant, dan ben ik al mee dan tevreden. Die 63 kilo van ondertussen weer 3 jaar geleden, die ben ik voor altijd "kwijt", vrees ik.

      Meer bewegen gaat bij mij vanzelf met 2x/week revalidatieprogramma.

      Straks naar de fysisch geneesheer: gisteren was tussenevaluatie van de revalidatie. Benieuwd wat die 3 maanden revalidatie me concreet hebben opgeleverd; bespreking straks bij de arts.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)