Tussenstand na 1 maand en 1 week Weight Watchers

Wauw! Nooit gedacht dat Weight Watchers mijn ding zou zijn...

Want, laat ons eerlijk zijn, op Weight Watchers na had ik zowat alles al geprobeerd:

  • Naar de diëtiste: ik woog toen 68 kg en wilde afvallen. Ik had leuke babbels met haar, maar afvallen zat er niet echt in
  • Tim Torfs-Momentum-dieet: 9 toch wel zware weken, met behoorlijk wat voedingsmiddelen die niet mogen (goh, wat heb ik de koolhydraten toen gemist) en helaas voor mij niet zoveel gewichtsverlies 
  • Proteïneshakes: héééééélp, ik wil vaste voeding!
  • 1 dag eten 1 dag vasten: ketose-jojoën, hoofdpijn, toch wel een serieuze aanpassing en moeilijk vol te houden op langere termijn (hoewel mijn oom en tante het blijkbaar al 3 jaar volhouden om slechts om de andere dag te eten)

Naar de Weight Watchers dus als laatste redding!  Wel ja, online dan toch, want die meetings, dat is niks voor mij en ik ben niet het type dat kracht haalt uit de prestaties van anderen of zich harder inzet als er anderen over mijn schouder meekijken. Die sociale controle heb ik niet nodig, gezien ik streng genoeg voor mezelf kan zijn, eens de klik gemaakt is.

In de rand ook even vermelden dat ik enkele boeken van Mieke Kosters heb, die belooft dat je ook mét chocolade én glas wijn kan afvallen, maar dat het erop aankomt te leren verstandige keuzes te maken. Ik lees telkens met veel interesse haar nieuwsbrieven en ben een grote fan van haar ideeën en aanpak. Terug dus naar WW... Ik startte er een dikke maand geleden mee. Per dag mag/moet ik 30 punten eten, maar hoe ik die verdeel en waaraan ik die spendeer, dat maakt op zich niet zoveel uit. Bovenop mijn dagelijkse punten krijg ik een week-extra (komt overeen met de punten van 1 dag extra), die ik als "bonus" kan gebruiken als ik eens bezoek krijg of uit eten ga of eens over mijn punten wil gaan.

Concreet vertaald wil het dus zeggen dat je binnen je puntentotaal de keuze hebt en zelf verstandige keuzes leert maken (Mieke Kosters haar principe dus). Wat ik bij Tim Torfs geleerd heb over de samenstelling van het ideale bord (verdeling eiwitten, groenten) pas ik in het WW-dieet toe. Wat de diëtiste me leerde pas ik ook toe. Ik kan dus alle kennis die ik heb en de gezonde dingen die ik sowieso al at, perfect toepassen. Daarnaast is er ruimte voor koolhydraten, eet ik "goede boter", af en toe chips en een glas cava of gin tonic, maar zorg ik dat ik de 30 punten per dag in de gaten hou. Concreet eet ik dus minder en eet ik niet altijd alles (weeral gebaseerd op Mieke Kosters). Ik eet dus niet alle dagen looksaus bij mijn gegrilde kip, beperk de aardappelen tot 100 gram per keer, kies ervoor om sommige avonden eens een chiptje te eten, maar ga dan voor een zakje Doritos-bits. Fruit mag gelukkig ook (dat miste ik bij Tim Torfs, waar alleen appels toegelaten zijn), zodat de koelkast uitpuilt van lekkers, ik geen honger heb en niet het gevoel heb dat ik mezelf iets ontzeg, omdat gewoon alles mag (maar niet altijd!).

Ook nog even aanvullen met de trotse vaststelling dat ik al 6 weken van de cola light vanaf ben en op water en thee leef, wat een enorme verademing is. De cola light-verslaving was echt heel erg geworden. Maar, daar ben ik nu dus ook lekker vanaf :-)

Wat me dat heeft opgeleverd: een gezondere versie van mezelf, die op dit ogenblik 4,3 kilo lichter is!
Te bedenken dat ik omwille van de fibromyalgie niet zo vlot afval, vind ik dat al een hele prestatie. Het heeft zich nog niet vertaalt in een kledingmaat minder, maar de broeken zitten al lekker losjes en ik kijk uit naar het verdere verloop... Want, ik heb nog wel een 16 kilo te gaan, eer ik ben waar ik wil staan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)