ALS DE ROOK OM JE HOOFD IS VERDWENEN

Ik hoor zijn verbazing aan de telefoon nog, van toen ik mijn lifestylecoach Tim belde met de vraag voor een afspraak voor een rookstopbehandeling: “Neeeeeen, Cora, het is toch niet waar?!”


Eentje is geentje!

Maar, het was helaas wel waar. Nadat ik me in januari 2014 succesvol door Tim had laten begeleiden op het vlak van mijn gewicht én ook mijn jarenlange rookverslaving met een laserbehandeling bij hem aan banden had gelegd, was ik in de coronazomer van 2020 (nadat ik 6,5 jaar niet meer gerookt had) hervallen. Ik had het thans kunnen weten dat “ach ja, eentje kan geen kwaad” voor mij niet werkt. Binnen de 3 weken was ik terug stevig aan het roken. Want, thuis op het terras in het zonnetje een sigaretje opsteken, was nog één van de weinige dingen die covid me niet zou kunnen afnemen. Noem het gerust een rebelse en puberale opflakkering van het stukje “verslaafde” dat in me zit, een klein verzetje tegen de coronaregeltjesmaatschappij, die me vaak wat zwaar viel en me met momenten trakteerde op een emotionele rollercoaster van jewelste. Eén moment van zwakte, van toegeving, van onbezonnenheid was helaas voldoende om me opnieuw naar “het andere kamp” te slingeren, dat van de rokers.

 

 

Vallen en terug opstaan.

Stoppen met roken is dus écht iets van vallen en opstaan, zelfs na zo lange tijd. Ik had er thans in het verleden – de afgelopen 6,5 jaar - nooit enige moeite mee, met de rookverleiding. Ik beschouwde mezelf als een succesvol gestopt roker.

Zelf vond ik het heel erg sneu, dat ik opnieuw in de verslavingsval getrapt ben. Maar, ik had vanaf de eerste dag wel de overtuiging om er terug mee te stoppen “van zodra ik er klaar mee was (maar dat was niet “NU”)”. Sowieso zou ik ermee kappen eens het herfst zou worden en het kouder en natter werd. Doordat ook hier weer de verstrengde coronamaatregels mijn geplande timing wat in de war stuurden, heb ik helaas langer dan me lief is met coronakapsel in shorts en hemdje ’s morgens in regen en wind, sneeuw en vorst, buiten op het terras staan bibberen om te roken. Gewoon stoppen “op karakter” kon al lang niet meer en ik was terug verslaafd.


Belofte maakt echter schuld, ook aan mezelf!

Van zodra het terug kon, heb ik dadelijk de telefoon genomen en Tim gebeld voor een afspraak. Uiteraard vond hij het spijtig dat ik na 6,5 jaar hervallen was… Gelukkig heeft hij snel een afspraak voor me ingepland. Ik had thuis nog 5 nieuwe pakjes sigaretten liggen toen ik hem belde, omdat ik ervan uitging dat stoppen “niet voor zo heel dadelijk” zou zijn. Doordat ik echter zeer snel door Timgeholpen kon worden, was er tussen mijn telefoontje en de effectieve rookstopafspraak maar anderhalve dag de tijd, zodat het me vooraf niet echt gelukt is om alvast een beetje te minderen met roken. Ook had ik niet de mentale klik kunnen maken of aan het idee van zo snel te stoppen kunnen wennen. Maar, ik ging toch vastberaden naar de afspraak!

Ik werd coronaveilig door Tim ontvangen. Na 20 minuten op een comfortabele behandelingstafel stond ik terug buiten, zonder ook maar enige drang om te roken! Een heerlijk en bevrijdend gevoel. Ik had zelfs nog een halfvol pakje in mijn handtas zitten, maar dat boeide me totaal niet. Die sigaretten interesseerden me niet, deden me niet verlangen, wakkerden geen zin tot roken aan. Ik herkende het gevoel van vrijheid van 7 jaar geleden terug om niet meer afhankelijk te zijn.

 

 

Laser voor een mentale “kick-in-the-butt”!

Het blijft vreemd om zo’n laserbehandeling te omschrijven... Je wandelt de studio van Tim binnen als écht wel verslaafde roker, die van sigaret tot sigaret leeft, die er ’s morgens vroeg mee begint en die pas stopt als hij terug gaat slapen. De intentie om te stoppen moet zelfs niet heel erg prominent aanwezig zijn. Dat diezelfde persoon 20 minuten later helemaal van die drang vervreemd kan zijn, lijkt onmogelijk! En toch werkt het. 

Ja, je loopt een 3-tal dagen een beetje prikkelbaar rond (voor de vrouwen: vergelijkbaar met een PMS-aanval), krijgt mogelijk wat lichte hoofdpijn en hoest een beetje meer dan anders, maar dat zijn de fysieke ontwenningsverschijnselen omdat je lichaam zich moet resetten na de verslaving.

Mentaal zit het na zo’n lasersessie prima! Je denkt niet meer aan sigaretten, hebt geen zin meer om te roken en snapt nadien niet dat het je niet gewoon “op karakter” lukte. Gewoon omdat het zo eenvoudig lijkt om na zo’n laserbehandeling niet meer te roken. (Oh ja, en in mijn geval is zo’n rookstop extra uitdagend, met een partner en zoon in huis die niet willen stoppen met roken.  Maar, ook dat valt reuzegoed mee.) Na de laserbehandeling heb ik de indruk dat ik me alleen moet bekommeren om “de gedragsverandering”, die het stoppen met roken met zich meebrengt.

 


Het ondersteunen van een nieuw gedragspatroon.

Wat ik momenteel een beetje mis is de “ontspanning” en de gezelligheid van het roken: de gesprekken die mijn man en ik samen buiten hadden als we op het terras stonden te roken, de korte pauze tijdens een drukke werkdag om even enkele minuutjes voor mezelf te hebben...

Om dat gedragspatroon van “mijn rokende ik” te doorbreken en “iets anders te doen” op momenten dat ik normaalgezien zou roken, heb ik een nieuw hobby ontdekt! (Want, laat ons eerlijk zijn: iets eten op momenten dat we normaalgezien zouden roken, is niet zo bevorderlijk voor de lijn!)

Ik installeerde op mijn rookstopdag het gratis spel Tetris (“Blokken”) op mijn smartphone. Een spelletje duurt 3 minuten, wat zowat overeenkomt met een sigaretje. Als mijn man nu tijdens het reclameblok op TV buiten een sigaretje gaat roken, dan speel ik ondertussen 1 spelletje Tetris. Als ik het gevoel heb dat ik even nood heb aan een “break”, dan maak ik daar geen snoeppauze of rookpauze van, maar probeer ik op 3 minuten mijn laatste record blokjes-stapelen te verbreken. Het helpt mij alvast om mijn rokersgedrag om te zetten in een andere routine.

 

 

Belonen.

En het uitgespaarde geld? Dat gebruik ik als extraatje om mezelf te belonen! Sommigen zetten het aan de kant om mee op reis te gaan, maar ik heb in het verleden al gemerkt dat het me moeilijk lukt om het rookgeld in een potje te stoppen. Ik ga liever voor de snelle beloning: een bakje blauwe bessen of een fruitslaatje als ik daar zin in heb, een nieuwe blouse of een nieuw paar schoenen, een tijdschrift of een goed boek.  

Met mijn rookgedrag van ongeveer een half pakje per dag (ca. 10 à 15 sigaretten) kom ik trouwens aan een besparing van tussen de 1000 à 2000 euro per jaar.  Zonde toch om dat allemaal in rook te zien opgaan 😉

(Je kan je eigen besparing hier berekenen: https://www.tabakstop.be/calculator )

 

 

Niet denken, maar doen!

Aarzel je dus nog en blijf je je rookstopbeslissing uitstellen? Neem gewoon je telefoon en maak een afspraak met Tim Torfs op 011 72 44 24

voor een rookstopbehandeling. Laat een wankele motivatie je niet weerhouden om voor jezelf de knoop door te hakken. De wil om er helemaal voor te gaan, is er vaak pas volledig nà de behandeling.

 

Zelf hoop ik nooit meer te moeten schrijven over een rookstop en wil ik mogelijke toekomstige verleidingen op rookvlak blijvend kunnen weerstaan. Indien er toch ooit nog eens een herval komt, dan weet ik dat mijn lifestylecoach Tim voor me klaarstaat om me terug op te rapen en samen met mij de schade te beperken en de brokken te lijmen.




 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)