Ik ben met de fiets gaan werken…





Weinig spectaculair, hoor ik u denken. En, op zich is dat ook niks wereldschokkends. Maar, voor mij dus wel!

Sinds mijn 17de ben ik niet meer zo “fietsachtig”, na een ongeval waarbij ik een onvrijwillige “360” maakte over een auto van een zwangere bestuurster. Door het hoge gras had ik haar niet zien aankomen en was ik een drukke baan overgestoken en heb een duikvlucht over haar wagen gemaakt, waarbij ik op het stuur van mijn fiets achter haar wagen geland ben. Ik maakte een serieuze smak en bleef liggen… totdat ik mijn zusje (zij was toen 14) hoorde roepen op me. Toen ben ik opgestaan, wilde haar niet ongerust maken. Op dat moment voelde ik niks, pas enkele uren later begon ik pijn te voelen. En nu, 23 jaar later voel ik die pijn nog: bekkenproblemen, rugklachten. De bestuurster van de wagen is er gelukkig ook met de schrik vanaf gekomen...

Ik heb na mijn studententijd het fietsen dan ook opgegeven. De afgelopen 20 jaar heb ik allicht geen 150 kilometer met de fiets gedaan. Ik weet alvast met zekerheid dat ik de afgelopen 10 jaar slechts een keer of 4 gefietst heb: een keertje naar mijn ouders enkele straten verder, een fietstocht met het werk een jaar of 8 geleden, een fietstocht aan zee een jaar of 5-6 geleden en een fietstocht met kameraden nu een jaar geleden. Ik had dan ook geen fiets, toch geen fatsoenlijke. Een jaar of 10 geleden heb ik me wel een tweedehandse citybike gekocht, maar die stond vooral in de garage in te stoffen en heeft recentelijk zijn hoofdverblijfplaats bij ons ingeruild voor de kringwinkel, denk ik. Alleszins, ik heb hem niet meer.

2 Factoren die het dus niet gemakkelijk maken van te gaan fietsen: het trauma van mijn ongeval én het feit dat ik geen fiets meer bezit.

Daarenboven is als 3de reden aan te halen dat het krijgen/hebben van 4 kinderen op 5 jaar tijd ook niet echt fiets-bevorderlijk is: boekentassen, luiertassen, maxi-cosi's, buggy's en dergelijke meer laten zich in veelvoud nu eenmaal gemakkelijker vervoeren met de auto. Een grote auto. Een zeer grote auto zelfs! Daarenboven moet je met een groot jong gezin nogal wat vlieg- en stuntwerk uithalen: tijdens de lunchbreak naar de drogist, na het werk langs de supermarkt, snel nog iemand her of der ophalen of afzetten... Echt niet fietsvriendelijk dus, zo een groot gezin! Komt daarbij dat er in onze (drukke) straat geen fietspad is en ik de kinderen dus graag zo lang mogelijk met de fiets van de weg wilde afhouden,  kwestie van hen te besparen wat mij overkwam...

Er waren dus allicht enkele bedenkelijke fronsen te bespeuren in mijn omgeving toen ik vertelde dat ik voor moederdag een nieuwe fiets heb gekregen van mijn man. (Ja, moederdag is pas binnen een week, maar ik heb de fiets sinds midden vorige week al.)

Allicht is de verbazing nog groter als ik hier en nu verklaar met de fiets te zijn gaan werken vandaag? Ik moet toegeven, het feit dat ik om 07.30 u al op het werk wil zijn, maakt het weinig aantrekkelijk voor me om op dat vroege uur al de sportieve te gaan uithangen. Het was dan ook nooit eerder in me opgekomen om met de fiets te gaan werken (los van de voornoemde belemmerende factoren). Lekker lui in de auto, muziekje op, verwarming aan, langs het bedrijfsgebouw waar ik werk parkeren en klaar voor de werkdag!

Ik moet erbij vermelden dat ik op slechts 4 km van het werk af woon; dat is 4 km met de auto, welteverstaan. In tijd maakt dat 7 minuten in de auto als de diverse verkeerslichten onderweg  meewerken op een schoolvakantiedag en een 12-tal minuten als de lichten tegenwringen en het een normale schooldag is. Met de fiets woon ik uiteraard een pak dichter (omdat ik ook enkelrichtingsstraten in mag) en heb ik slechts 1 verkeerslicht onderweg. Dat maakte dan ook dat ik er ook met de fiets maar een 12-tal minuutjes over gedaan heb. 

Geen verschil in tijd dus, maar volgens de online-calorieënteller verbrand ik met het fietsen naar en van het werk per dag zo'n extra 255 kcal. Gratis fitness en het bevordert daarenboven een frisse bronzige teint op gezicht én benen :-)

(Sinds het schrijven van dit bericht en het effectieve posten ervan liggen alweer enkele dagen. op een stormachtige dinsdag met rukwinden na ben ik elke dag een half uur met de fiets onderweg geweest)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)