Gewicht is relatief...

Ja, ik geef toe: ik weeg me teveel! Ik ben zo'n freak, die elke ochtend opnieuw voor het douchen, naakt, op de weegschaal gaat staan om de schade te bepalen. Ja, ik weet ook dat dat fout is en dat zowat elke deskundige op dat vlak me dat afraadt en zou zeggen: 1x per week maximum wegen en dat steeds op dezelfde dag en hetzelfde uur. Wel, ze hebben ongetwijfeld gelijkt! Maar, mij lukt dat niet! Echt niet! 

Ik ben altijd zo bang dat als ik de controle even laat varen en geen zicht op mijn gewicht heb dat ik het dan om zeep help, mijn afvaltraject. Ik wil tijdig kunnen ingrijpen, de controle houden en dadelijk bijsturen als ik de mist dreig in te gaan. 

Sinds ik 8 maanden geleden met Weight Watchers begon ben ik me dan ook blijven wegen, elke dag. Door die standen - lang leve de digitale weegschaal met Bluetooth-verbinding naar mijn smartphone - steeds bij te houden kan ik je vertellen dat gewicht iets raars is: het gaat op en neer, het fluctueert - zeker bij vrouwen! - vaak tot mijn grote frustratie. 

Het is niet leuk als een goede dag gevolgd wordt door een "+" op de weegschaal. In het begin liet ik me daar dan ook soms door ontmoedigen en frustreerde het me als ik niet dadelijk resultaat zag. Zeker rond mijn maandelijkse PMS-week als hormonale stoorzenders ervoor zorgen dat ik vocht ophou en moeilijk naar het toilet kan. Op zo'n weken durft mijn gewicht een sprong van 1 à 2 kilo omhoog te maken! Vreselijk als je sinds 8 maanden aan het afvallen gegaan bent en dan moet vaststellen dat je elke maand opnieuw 1-2 kilo bijkomt. Het lijkt soms dat ik dan meer bijgekomen dan dat er die maand vanaf gegaan is, wat me mateloos ergert.  Maaaaaaaaaaar, als die extra gewichtslast er een week of 2 later vanaf is - en dat is meestal wel zo - dan is dat geen probleem, toch?

Ik heb me dan ook vrij snel bij die fluctuaties neergelegd en ben beginnen kijken op de lange termijn: wat doet mijn gewicht op lange termijn, hoe is de trend? Wel, ik kan na 8 maanden Weight Watchers fier stellen dat die in dalende lijn is! Ondanks behoorlijk verontrustend en langdurig aanhoudend plateau rond de 75 kilo is de tendens echt wel goed dalend met bijna -12 kilo minder gewicht mee te torsen. Neen, ik val geen 2 kilo per maand af en neem soms al genoegen met enkele grammen, maar wat eraf is, is eraf! Het voelt goed om te merken dat alle inspanningen geloond hebben en dat mijn vernieuwde levensstijl vruchten afwerpt.

Ondertussen durf ik dan ook al eens één dag of enkele dagen wegen over te slaan. Valt het cijfer dat ik te zien krijg bij een volgend weegschaalmoment tegen, dan weeg ik me de komende dagen weer wel eens een paar keer, zodat ik alsnog kan genieten van het fijne gevoel als er dan enkele dagen later toch opnieuw een mooie "-" heeft gestaan!

Aan iedereen die op zijn lijn let dan ook mijn advies: het maakt niet uit of je je dagelijks, wekelijks of niet weegt, zolang de tendens op lange termijn maar richting een gezond lichaamsgewicht is. Veel succes!

-------------------------------
Zie hier: de dalende lijn!


Onderstaande geeft duidelijk weer dat mijn gewicht tijdens de afgelopen 8 maanden enorm aan schommelingen onderhevig was.



Reacties

  1. Ik hield ooit 2 jaar lang op papier een grafiekje bij. Ik woog mij elke week rond dezelfde tijd, ongeveer. Wat nu nog in die grafie te zien is, is hoe regelmatig mijn menstruatie was. Elke maand ging er weer een piek(je) omhoog. De week daarna was de piek omlaag groter.
    Dat geeft wel rust, weten dat dat ook invloed heeft, waar je zelf niets aan kunt doen.

    Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, Ria! Ik heb elke maand ook zo'n punt dat het gewicht 1 tot 2 kilo omhoog gaat en de week erop is dat er weer vanaf :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)