… of wat je nog zou kunnen doen met de vele taksen die rokers betalen op hun sigaretten.



"De Block maakt rookstopmedicatie goedkoper om stoppogingen te stimuleren"


 Ik vraag me af of Maggie De Block en haar medewerkers wel écht gesproken hebben met rokers over het “waarom” ze nog niet eerder gestopt zijn? Ik vraag me af hoeveel van hen zouden aangeven dat er “een financiële drempel” is? Want, dixit Mevrouw De Block vanochtend op de radio, “ze wil de financiële drempel wegnemen”. 

Want, is het wel die financiële drempel, die menig roker laat afzien van een rookstop?

Als je per maand een 100 à 200 euro kan oproken (een pakje stinkstokken kost ca. 7 euro ondertussen), dan lijkt 150 euro voor een starterskit me toch niet zo een grote financiële drempel? Of vergis ik me? Zelf betaalde ik 5 jaar geleden eenmalig 200 euro voor een laserbehandeling, die me al die tijd rookvrij gehouden heeft! Mijn 6dejaar zonder sigaret gaat weldra in. (Je leest hier hoe mijn rookstop verlopen is)

Als je rokers vraagt waarom ze niet stoppen (wat ik – met een roker in huis en meerdere in mijn omgeving – al eens doe), dan zullen ze allicht niet zeggen omdat de rookstop zo duur is, maar geven velen (die ik ken) als reden: “Goh, ik wil wel van het roken af, maar heb geen zin om 10-20 kilo bij te komen!”, iets wat mij jarenlang ook tegenhield (ik ben er trouwens 15 à 20 bijgekomen!).

Het lijkt me dan ook beter om meer rokers tot stoppen te overhalen door hen een dieetbegeleiding cadeau te doen of bij te dragen in het terugbetalen van een sportabo voor hen.

Mijn werkgever heeft me een jaar of 13 geleden ook een rookstop twv 200 euro gesponsord. Het was voor mij helaas geen échte motivatie om te stoppen. Ik “probeerde” het (het was dan ook “gratis”) en gaf de rookstop na 2 weken ook weer op. Niet erg, het had me ook geen geld gekost, die rookstoppoging! 

1822 dagen ben ik zonder sigaret vandaag, om precies te zijn. Laat ons afgerond stellen dat ik toch zeker een 5 euro per dag oprookte, dan is dat nu een 9110 euro die ik NIET heb opgerookt. Neen, ik heb die niet aan de kant gezet in een apart potje, maar heb ze uitgegeven aan sporten, diëten, nieuwe kleding toen ik meedogenloos bijkwam en nieuwe kleding toen ik opnieuw afviel. Maar, je mag toch wel stellen dat de 200 euro ingezet (eigen) kapitaal om me ervan af te helpen toch wel degelijk een zinvolle investering geweest is ;-)

Het is misschien motiverender om door te zetten als de rookstop wel je eigen geld kost?

Nu ja, de startdatum heeft Mevr. De Block toch al goed gekozen: 1 februari 2019 ipv 1 januari, gezien we allemaal weten dat goede voornemens, die op 1 januari gemaakt worden, niet zeer lang aanhouden? Of toch? 

Ikzelf ben alvast heel erg benieuwd of er rokers in mijn omgeving per 1 februari gebruik gaan maken van het “gulle aanbod” dat Volksgezondheid voor hen in petto heeft. 

Want, laat dat duidelijk zijn: ik ben een supporter van elke stoppende roker!


Cora, op 1 januari 2019 al 5 jaar rookvrij met een eenmalige betaling van 200 euro voor een laserbehandeling bij Instituut Tim Torfs.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)