Ziekteverzuim 2012-2020

Ik heb vandaag eens de balans opgemaakt van mijn ziektedagen van de afgelopen 8 jaar... 

In 2012 werd ik ziek (Epstein-Barrvirus), had 2 jaar last van postvirale asthenie, die later tot “fibromyalgie” herdoopt werd.

Foto’s zoals deze herinneren me aan mijn slechte momenten, die ik heel vaak heb...
Ook al heb ik me sinds 2012 nooit meer 100% gevoeld, dan nog ben ik enorm trots op mijn dalend ziekteverzuim op het werk.
Het kost me vaak heel veel moeite, maar ik probeer om niet uit te vallen. Met succes 🙌
De cijfers sinds ik bij AKSI vzw in Ulbeek startte:
2016: 20 dagen; vooral veel rugproblemen dat jaar na een zware val in januari met veel lumbago’s en knieproblemen tot gevolg; 3 periodes van 8, 10, 2 dagen buiten strijd
2017: 5 dagen in 2 periodes van 3 en 2 dagen
2018: 3 dagen
2019: 0,5 dag
2020: 0,5 dag
Dan zullen we maar hout vasthouden dat ook 2021 op dat vlak een goed jaar wordt!



Ik begrijp dan ook niet dat veel werkgevers mensen met een chronische aandoening liever niet in dienst nemen. Ik val onder de categorie "werknemer met een arbeidsbeperking" (zelf heb ik daar geen voordeel van, behalve dan een gratis abo van de Lijn, dat ik niet gebruik) én mijn werkgever krijgt korting op de sociale lasten (Vlaamse Ondersteuningspremie) om de momenten op te vangen dat het me wat minder gaat en er van de werkgever inspanningen verwacht worden. 

In ruil krijgen ze een gemotiveerde medewerker, die dus blijkbaar amper ziekteverzuim heeft, ondanks fysieke ongemakken. Lijkt me een win-win.

Dat ik 's avonds heel erg moe ben en in het weekend echt tijd nodig heb om te bekomen, daar heeft mijn werkgever geen last van.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)