Zonde...

Vrijdag was het "kickoff 2014" van het werk in een prachtig industrieel pand in Leuven... mét eten. De apetizers vielen mee: soepstengels die op tafel stonden en een rode pasta van zongedroogde tomaten om te dippen (die pasta zag er helemaal niet vettig uit en proefde ook helemaal niet vettig, zoals bvb een tapenade of pesto, zodat ik de soepstengel er doch eens door gedraaid heb. Het leek meer op sterk geconcentreerd tomatenpuree). En, ja, soepstengelS was dus wel degelijk meervoud, want ik had honger... en ik ben - omwille van fase 1 van ons dieet -  de laatste tijd behoorlijk "into" soepstengels en melba toastjes en grijp naar één van beiden als ik tegenwoordig "een hongertje" voel opkomen.

Na de apetizers en het glaasje cava kwam men rond met voorgerecht en tussengerecht: best wel kleine porties en eigenlijk zaken die ik momenteel mag eten (krab, rauwe zalm met stukjes groene appel en enkele toefjes wasabicrème; de carpaccio heb ik laten staan). Als hoofdgerecht konden we ons bedienen met vlees en/of vis en heb ik gekozen voor vis en warme groenten (geen aardappelen, geen saus). De vis was in boter gebakken en de groenten helaas ook (ik rook en proefde de échte boter er enorm overheersend door), maar ook hier was de portie niet bijster groot. Als dessert was er verse fruitsla en kleine glaasjes met tiramisu, een combinatie van chocomousse/chocoladepudding en een fruitige joghurtcrème met verse bessen. Ik koos voor dat laatste en een portie fruitsla, maar heb wel ook een half glaasje van de chococombinatie geproefd. Aan tafel nam ik slechts 1 glas wijn en verder veeeeel cola light.



Dat ik niet was afgevallen, daar was ik me dan ook gisterenochtend van bewust zelfs zonder mezelf te wegen. Maaaaaaar, dat ik een halve kilo was bijgekomen, dat vond ik best wel veel.

Gisteren vierden we dan thuis de verjaardag van één van mijn zonen: ik voorzag grote borden met groentehapjes (wortel, selder, komkommer, kerstomaatjes en 0-caloriën-dressing om te dippen), noten en rozijntjes, frikadelletjes met mosterd, een Limburgse kersenvlaai en hotdogs. Gezien het een stressy voormiddag was met vinzwemmen (jawel, ondanks de drukte heb ik een uur serieus doorgesport in het zwembad) en feestvoorbereidingen had ik in de voormiddag op 1-2 stuks fruit na quasi niks gegeten en de lunch was ook niks. Na de middag genoot ik dan ook zorgeloos van de groentehapjes, at ik 2 frikadelletjes, proefde ik een mini-stukje van de taart (eerlijk gedeeld met mijn man) en toen ik tegen de avond de hotdogs maakte aten mijn man en ik 2 worstjes (geen vieze slappe Zwan-dingen uit blik of bokaal, maar échte Frankfurter uit Duitsland in natuurdarm), zuurkool en wat mosterd (het broodje lieten we dus achterwege). Toen we 's avonds voor TV ploften genoten we nog van ons "avond-appeltje".

Ook hier weer een dag van zonde, maar niet extreem exuberant en toch steeds het dieet indachtig. Bam! Vanmorgen weeral een halve kilo erbij.

Maakt dus op 2 dagen tijd + 1 kilo! Zoooooo vreselijk frustrerend... :-(

Dat is dus het moeilijke aan fase 2 van ons dieet: omdat je stilaan alles terug mag eten, vergeet je soms dat je nog steeds dieet en je aan regels dient te houden.

Ik heb dus weer behoorlijk het balen in, terwijl mijn man serieus aan het scoren is: overal waar hij komt moeten mensen die hem al even niet meer gezien hebben 2x kijken, omdat hij zo vermagerd is: 12 kilo minder, dat is ook wel wat! Ik krijg dan weer eerder zelden eens een compliment, want de 4-5 kilo die ik kwijt ben sinds ik midden december op mijn zwaarst woog, nl. 73 kilo, die merk ik vooral zelf, maar anderen zien het amper. En, dat ik al 6 weken niet meer rook en écht wel van de ene dag op de andere helemaal gestopt ben, dat is blijkbaar ook heel erg vanzelfsprekend en normaal. Mijn man daarentegen wordt gecomplimenteerd omdat hij "maar" 6 sigaretten per dag rookt ondertussen (ook al heeft ie zich al 2x laten laseren).

Idem trouwens met zijn eetzonden: als hij eens afwijkt van het schema, dan wordt dat niet dadelijk afgestraft met een extra kilo erbij én moet hij niet leven met de blikken van de diëtist die hem als "zondaar" bestempelen, maar krijgt hij te horen: "Och ja, zolang ge dat niet alle dagen doet...".

Dit even terzijde om te laten weten dat ik vandaag gefrustreerd ben :-(
Ik wilde deze week eindelijk eens onder de 67 kilo geraken en zat vanochtend op 68,6 kilo, wat ocharme 900 gram minder is dan een maand geleden...




Morgen is het weer bodyscan-time en mag ik gaan uitleggen dat ik een kilo ben bijgekomen (althans volgens mijn weegschaal; allicht is dat bij hen zelfs iets meer).

Stoppen met roken zonder toe te geven aan snoepen en meer te eten blijkt dus moeilijker dan ik gedacht had, ook al ben ik met deze rookstop geen 7 kilo bijgekomen, zoals met eerdere rookstops wél het geval was...

Positief proberen te blijven dus en opnieuw op naar de 68 kilo en hopelijk heel gauw naar de 67 en eronder :-)








Reacties

  1. Cora, ik vind het fantastisch dat je het presteert om toch nog af te vallen terwijl je gestopt bent met roken ! Dat alleen al is een applaus waard ... Doe rustig verder en focus je niet zo op je weegschaal en bijhorend (al dan niet verminderd) gewicht. Je bent gezond en goed bezig en uiteindelijk is dit het belangrijkste ! En je mag ook niet vergeten dat wij vrouwen ook nog eens onze hormonen hebben die op tijd en stond roet in het eten komen gooien ! Je bent echt wel goed bezig, doe zo verder !!! XxX

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)