11 dagen


Vandaag was het een eetdag... en een sportdag. Naar goede gewoonte staat er op zaterdag namelijk vinzwemmen op het programma (http://vinzwemmen.be/). We zijn er een 14-tal maanden geleden mee begonnen, tegelijk met de kinderen, en proberen om wekelijks naar beide trainingen te gaan (woensdag en zaterdag). Door de klierkoorts die me vorig jaar september overvallen heeft en me nu al meer dan een jaar parten speelt, is mijn conditie - ondanks het feit dat ik al bijna 300 dagen gestopt ben met roken - helemaal niet goed. Ik rust tijdens de trainingen dan ook meer dan anderen, zwem trager en ben na 45 minuten doodop...

Niet zo vandaag! Ik heb een ganse training uitgezwommen (1 uur) en had nog energie over! Het is me zelfs gelukt om onafgebroken 10 minuten aan één stuk door te zwemmen, iets wat me anders nooit lukt zonder korte pauze.

Dit maar even om aan te geven dat het vasten helemaal geen negatieve invloed heeft op sportieve prestaties! Ja, natuurlijk, het kan ook toeval zijn dat ik me de afgelopen 11 dagen veel beter voel dan normaal. Het zou ook kunnen dat de postvirale klierkoortsnasleep stilaan op zijn retour is, ook dat kan. Belangrijkste is dat ik me prima voel! De energie is er, ik voel me fit en gezond en vind het heerlijk om op eetdagen alles te mogen eten. Natuurlijk eet ik gezond: veel groenten, slaatjes, magere kost. Maar, dat deed ik altijd al, gewoon omdat ik niet zo dol ben op vettige kost. Ik eet ongeneerd wat ik wil en dat is een heel fijn gevoel, want ik hoef me niet schuldig te voelen als ik een chipsje of chocolaatje neem voor de TV. En, neen, ik voel me niet rot omdat ik in de supermarkt langs de proefbordjes passeer en een stukje kaas naar binnen werk. Want, dat alles maakt gewoon niet uit.

Wat de niet-eetdagen betreft heb ik vorige posts niet verteld dat heldere groentenbouillon mag tijdens die dagen. Je werkt die dagen dus water, ongezoete thee, ongezoete koffie en groentenbouillon naar binnen. Tijdens de lunchbreak ga ik dan ook steevast bij mijn etende collega's in de keuken zitten en geniet van mijn dampende kop bouillon, wat toch het gevoel geeft dat je iets "eet"...

Ik kan niet genoeg benadrukken dat het geen probleem is om een dag niet te eten en dat het ook niet moeilijk is om anderen te zien eten. Want, morgen mag je gewoon weer alles! Als mijn kinderen op een niet-eetdag een stuk pizza eten, dan is dat geen ramp, want ik kan dat desgewenst de dag erop doen. Door zulke "cravings" uit te stellen merk je trouwens de dag erop dat het allemaal zo'n haast niet loopt en besef je eigenlijk dat je vaak dingen naar binnen werkt die je niet echt nodig hebt, zonder dat je er bij stilstaat. Je krijgt dus vanzelf een nieuwe bewustwording omtrent je eigen eetgedrag, geheel zonder gedragstherapeut! :-)

Voor wat mij betreft waren de eerste 10 dagen dus geen enkel probleem en ben ik blij met het resultaat, dat de vooropgestelde 2 kilo per maand overstijgt.


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Liften zonder snijden II