30% Cora




Laat ik me eerst even voorstellen... Ik ben Cora, 30% Cora!

Op een zucht van de 40 ben ik als voltijds werkende moeder van 4 + 2 kinderen de laatste maanden slechts 30% van de Cora die ik was. Het begon zo’n jaar of 2-3 geleden, de aftakeling van de 100%-versie van mezelf naar de 30%-versie die ik nu helaas ben.

Ik was best wel slank – zeker als je bedenkt dat ik 4 kinderen op 5 jaar tijd op de wereld had gezet – maar leefde vrij ongezond, wat ik op dat moment niet zo erg vond met slechts 60 kilo op de weegschaal (bij een grootte van 1m70) en maatje 36-38. Ontbijten deed ik niet, maar ik leefde de ganse dag op sigaretten (en dat al sinds mijn prille jeugdjaren), cola light (de ganse dag door, van ’s morgens tot ’s nachts), een kommetje muesli rond elven en een royaal – doch gezond – avondmaal (ik ben nu eenmaal iemand die niet zo zeer van vettige dingen houdt en de voorkeur geeft aan veel groenten, slaatjes en pure gezonde dingen). Tijdens de veel te korte middagpauzes sjeesde ik op werkdagen door de supermarkt met een volle winkelkar (ja hoor, dat is bijna sport) en stresste ik bijna meer dan tijdens mijn job om mijn drukke leven gebolwerkt te krijgen. Bijkomen deed ik niet of toch amper, omdat de calorieën die ik per dag binnenkreeg te beperkt waren.  

Mijn leven was kort samengevat nogal hectisch met een zieke moeder, kabbelende relationele onrust, 4 kleine kinderen en een drukke voltijdse baan.

2 Jaar geleden kwam daar verandering in: mijn moeder had de strijd tegen kanker verloren na 18 jaar, wat niet alleen verdriet en pijn, maar toch ook wel rust bracht omdat haar lijden een einde kende. Op relationeel vlak kwam ik “mijn engel” Walter tegen, met wie ik in mei 2014 in het huwelijksbootje stap en mijn baan bij een bank heb ik na 14 jaar ingeruild voor een andere, administratieve “zittende” functie. Ook de kinderen zijn wat groter en vragen minder van mijn energie en er is dus een enorme kalmte, rust en gelukzaligheid over me sinds 2 jaren.

Doordat ik op het werk minder rook en ik de korte middagpauzes gezellig etend in de bedrijfskeuken met collega’s doorbreng in de plaats van hectisch winkelend, eet ik ondertussen ook wat meer. En ja, die collega’s zijn al eens jarig, er wordt al eens een stuk taart getrakteerd en tijdens de kantooruren wordt er ook wat afgeknabbeld achter de computer. Daar komt dan nog bij dat de rust die ik thuis heb eveneens een weerslag heeft op mijn eetgedrag. Neen, echt vettige en ongezonde dingen eet ik nog steeds niet, maar de porties zijn groter, er wordt al eens wat gesnoept (wat ik vroeger niet deed) en in de zetel rondhangen samen met een goede film en een zak nootjes binnen handbereik is vaak zoveel aantrekkelijker dan sportief te wezen.

Dat ik dus van pakweg 60 kilo naar 72 kilo gegaan ben is dan ook mijn eigen schuld: de calorieën tikken vlot aan en de maatjes vliegen erbij. Ondertussen ben ik behoorlijk geminderd met cola light drinken (ik drink nu 2-3 liter kruidenthee per dag en slechts sporadisch één colaatje light) en met roken: wat vroeger 1 à 2 pakjes per dag waren, zijn nu “slechts” een 10-tal sigaretten. Ook ontbijten doe ik: op kantoor eet ik elke ochtend 3 rode paprika’s (bomvol vitamines!) en een handvol noten, zodat ik de voormiddag vlot doorkom.

Mijn gezondheid staat sinds 3 maanden extra in de kijker, gezien ik klierkoorts gehad heb en al 3 maanden op de sukkel ben met een verlaagd immuunsysteem en elk virus me deze herfst/winter al te grazen heeft genomen: sinds september heb ik al een zware sinusitis achter de rug, een serieuze keelontsteking, een heel zware oorontsteking (cortisonen en antibiotica to the rescue), bronchitis en meer van dat. Die ziekte-dagen breng ik dan ook weer immobiel rustend op de bank door, met een knabbel binnen handbereik, zodat het ziek-zijn mijn gewicht nog meer tot ongekende hoogtes heeft getild. Ik weeg momenteel dan ook meer dan vlak voor mijn 4 bevallingen! Een heel erg schokkend feit, dat me heeft doen stilstaan bij mijn huidige “toestand”, waarin ik me slechts 30% voel van de dynamische en energieke slanke persoon die ik ooit was, namelijk de 100% Cora die ik terug wil zijn én blijven!

Gezien ik ook het roken helemaal wil afschaffen (voor een gezonder én goedkoper leven) was ik echter op dat vlak bijzonder aarzelend... Want, stoppen met roken impliceert veelal – dat heb ik geleerd uit voorgaande pogingen – dat je meer trek krijgt en je sigaretten gaat compenseren met knabbelen. En, laat dat nu net zijn wat me tegenhoudt: ik wil niet nóg meer bijkomen! Want, ik probeer nu al enige tijd om van de overtollige kilo’s vanaf te geraken en tegen eind mei als we gaan trouwen wil ik terug in mijn vertrouwde maat 38 passen met 62 kilo maximum op de weegschaal en niet de 72 die ik sinds Sinterklaas meetors.

Stoppen met roken én op een gezonde manier afvallen en terug een gezonder en regelmatiger eetpatroon aanleren is dan ook mijn missie om het jaar mee te beginnen! 

Op de agenda staat dan ook rookstopbegeleiding, lifestyle coaching én opnieuw sporten gaan (eerlijk is eerlijk: dit gaat me ook veel moeite kosten, gezien ik liever lui dan moe ben). Want, ook op dat vlak heb ik de lat dadelijk heel hoog gelegd. In augustus was ik pas gestart met 2 uren vinzwemmen per week, doch sinds een 2-tal maanden ben ik op doktersadvies – na mijn klierkoorts en daaraan gekoppelde infecties – tijdelijk gestopt met sporten. Ik wil dan ook de sportieve draad in januari terug opnemen door 2 uren per week te gaan vinzwemmen, minstens een uurtje tot anderhalf te gaan fitnessen en als het kan er nog een (twee-)wekelijks uurtje Bokwa aan toe te voegen. En, ja, waarom niet in de lente eindelijk eens de loopschoenen uit de kast halen (al 5 jaar oud en amper gebruikt!) en eindelijk die cursus “Start to Run” doorlopen?


In 2014 ga ik dan ook voluit voor 100% Cora!

Hoe me dat gaat lukken, kan je hier volgen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Liften zonder snijden II