De start is genomen...

Vandaag was het D-Day: het intakegesprek bij Instituut Tim Torfs om te bekijken wanneer we de rookstopbehandeling gaan starten... en vanaf wanneer we met het Momentum-dieet van start gaan.

Het wegen op de hightech-weegschaal was best wel confronterend. Dat ik vanochtend "droog aan de haak" 71,1 kilo woog, dat wist ik wel. Maar, ik had geen benul waaruit dat gewicht nu eigenlijk bestond en hoe het gesteld was met mijn vetpercentage. Ik weet dat mijn vetpercentage na de bevalling van zoon nr 4 op 18% zat en dat toen zo'n 57-58 kilo woog. Dat we daar ondertussen héél ver vanaf zijn, daar had ik me wel op voorzien, maar hoe erg het in de praktijk was, daar had ik geen benul van.






Concreet zit mijn vetpercentage momenteel met 36,5% gewoon véél te hoog. Dat maakt dat van die 71-72 kilo die ik nu weeg er zo'n 26,2 kilo puur vet zijn! Leuk vond ik wel dat mijn spiermassa nog meevalt en perfect normaal is, met een gewicht van 43,2 kilo aan spiermassa. Niet slecht, vond ik zelf, gezien ik de laatste weken niet meer echt ben gaan sporten.

Mijn lichaam verbruikt in rust zo'n 1390 kcal, wat ik wel sympathiek vond. Helaas heeft dat lichaam van mij voor het ogenblik een metabolische leeftijd van 52 jaar, wat ruim boven mijn échte leeftijd ligt.

Samenvattend mag je dus stellen dat er héél véél werk aan de winkel is om mijn doel van slanker én gezonder leven te bereiken.

Het grappige aan het Momentum-dieet is dat je start met 2 dagen volop calorieën naar binnen werken, tot wel 6000 Kcal toe! Dit om het lichaam wakker te schudden, zodat het zelf in actie schiet om al die calorieën te verbranden. Die dagen hebben we gemakkelijkheidshalve gelegd op oudejaarsavond 31 december en nieuwjaarsdag 1 januari. In die 2 dagen hoeven we dus naar niks te kijken én moeten we zelfs calorieën naar binnen werken, ook al wil ik dat op een gezonde manier door extra veel noten te eten en voor de laatste keer in heel lang granaatappels te eten.

Want, op 2 januari gaan we van start: de eerste laserbehandeling staat dan op de agenda om het roken eindelijk af te zweren. Blijkbaar werkt die laserbehandeling quasi identiek als de acupunctuurbehandeling om te stoppen met roken, alleen werkt de laser dieper in op de 13 punten die behandeld worden om de nicotineverslaving onder controle te krijgen. Volgens mijn coach Tim Torfs, die hierin al 10 jaar ervaring heeft, zouden er van de mensen die op die manier stoppen met roken slechts 20% hervallen en dat niet omdat ze de nicotine missen, maar omdat er in hun persoonlijk leven een ingrijpende gebeurtenis heeft plaatsgevonden die hen heeft doen teruggrijpen naar de sigaret (bvb. een overlijden in de familie, relationele problemen, problemen met de kinderen, enz.)

Voor wat het dieet betreft zullen vooral de eerste 3 weken (Fase 1) best wel moeilijk zijn, omdat koken voor de kinderen terwijl je zelf slechts beperkte voedingsmiddelen mag nuttigen, niet gemakkelijk is. Ook zullen feestjes, recepties en etentjes eventjes niet kunnen. Want, snoepen en alcohol zijn uit den boze! Maar, wat ik veel erger vind is dat ik voorlopig even geen noten, granaatappels en vinaigrettes op mijn salade mag eten. Gelukkig is dat maar heel erg tijdelijk en heb ik mijn streefdoel van 62 kilo voor ogen.
Bovendien zal het terug sporten me helpen om me erdoor te slaan. De volgende keer dat ik op die nietsverhullende weegschaal stap, wil ik een iets positiever beeld voor ogen gehouden krijgen, want daar doen we het uiteindelijk voor.

Mijn startpakket met voedingssupplementen die me gaan helpen met de vetverbranding, die mijn huid gaan helpen elastisch te blijven en mee krimpen en die ervoor gaan zorgen dat ik er niet grauw-grijs en slecht ga uitzien na zo'n dieet.

We tellen dus af naar Oudejaarsavond voor La Grande Bouffe gedurende 2 dagen om dan de knop om te draaien naar een rookvrij en slank leven!


Reacties

  1. Cora,ik ben ook 8 jaar geleden gestopt met roken ,heb ook een laserbehandeling laten doen samen met gabi en nog een vriendin.Wij roken met z'en driën niet meer.Ik heb zelfs geen behoefte niet meer voor een sigaret ( ik rookte zelfs een pakje per dag)Dus Cora bij u gaat dat ook wel lukken.Ik wens jullie beide veel moed en jullie komen er wel.Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Nicole voor de support. We gaan er alles aan doen om te slagen in ons opzet :-)
      Groetjes,
      Cora

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Liften zonder snijden II