Liefde is...

... samen stoppen met roken






Mijn toekomstige en ikzelf hebben eens de berekening gemaakt wat het financiële effect is van te stoppen met roken. (Dat het op onze gezondheid en op die van onze huisgenoten een positief effect heeft, dat staat sowieso buiten kijf.)

Als we ervan uitgaan dat hij anderhalf pakje per dag rookt en ik gemiddeld een half, zodat we aan 2 pakjes per dag komen tesamen, dan loopt dat op jaarbasis op tot een slordige 4000 à 4500 euro! Jawel, VIERDUIZEND EURO. Gezien er in ons gezin met 4+2 kinderen toch wel wat op de cashflow gelet wordt (zeker in de huidige tijden van crisis), werden we er allebei even stil van. Want, je betaalt die 4000-én-euro's niet in één keer, maar geeft er elke dag een beetje van uit, zodat je al lang niet meer stilstaat bij het totale kostenplaatje van deze ongezonde verslaving.

Als je dat bedrag dan ziet, begin je te dromen van wat je allemaal met dat geld zou kunnen doen, als je die verdomde sigaretten niet meer zou roken. Wat het ons tot op heden in ons leven al gekost heeft dat we rokers zijn, daar durf ik eerlijk gezegd zelfs niet bij stil te staan. Want, ik rook al lang, héééééééél lang. Ik schat dan ook dat ik de afgelopen 20 à 25 jaar er een 1 à 2 miljoen Belgische franken heb doorgebrand. Ik alleen, hè. Straf eigenlijk dat ik erin geslaagd ben al dat geld op te roken, maar er niet in slaag om maandelijks wat van mijn loon op een spaarboekje te zetten als "noodgeld". Het is dan ook de eerste keer in mijn leven dat ik mijn roken als zo confronterend ervaren heb.

Nu ja, wat geweest is, is voorbij. Het geld van de laatste meer-dan-20-jaar-roken kan ik niet terughalen, dat is zeker. Maar, de toekomst, die heb ik wel in de hand!

We zijn dan ook thuis volop beginnen dromen over wat we met het geld dat we samen zullen uitsparen allemaal kunnen doen. Om te beginnen zullen we de rookstopbegeleiding ermee bekostigen. En, het in de hand houden van ons gewicht (lees: het verliezen van minstens 10% lichaamsgewicht elk) kunnen we er ook mee financieren. Blijft er dan nog steeds voldoende geld over om komend jaar toch wel een bijkomende iets-duurder-dan-geplande huwelijksreis te gaan maken (we kunnen vanaf dan zelfs elk jaar decadent op reis gaan met z'n 2-en om onze huwelijksverjaardag te vieren!). En, de dure professionele fototoestellen en lenzen die we ons nu niet aanschaffen omdat ze toch wel veel geld kosten, kunnen we dan met gemak kopen. Er blijft zelfs nog geld over om te sparen!

Op zo'n moment vraag je je echt af waarom het in godsnaam zooooo lang geduurd heeft om de knop om te draaien en werk te maken van de rookstop. Echt erg is eigenlijk dat de gezondheidsaspecten van het roken nooit voldoende overtuigend waren om het eindelijk te laten, terwijl het financiële plaatje toch wel een echte eyeopener was.

Nu ja, eender wat de beweegreden is, we zijn er ondertussen uit dat ik niet alleen zal stoppen met roken, maar dat mijn allerliefste zal meedoen, zodat we elkaar kunnen steunen. Want, als stoppen met roken "a piece of cake" was, dan waren er geen rokers meer...

Trots dus op mijn man, die als "ergere" roker dan ik mij gaat vergezellen op het gezondere pad dat ik ga inslagen, zodat we samen onze verslaving kunnen aanpakken, voor een gezonder én rijker leven :-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Liften zonder snijden II