Dag 5

De reden dat er gisteren, op dag 4, niks gepost werd, is niet omdat we helemaal uitgehongerd ergens lagen. Integendeel zelfs! Zoals beloofd is de hoofdpijn en duizeligheid na 3 dagen helemaal verdwenen en had ik gisteren een zeer energieke zondag, waarop ik volop ben beginnen opruimen en alvast een deel kledij in zakken heb gestoken om weg te geven. Neen, ik kan nog geen maat plakken op mijn toekomstige lijf, maar wat ik beu gezien ben of eerdere miskopen, die moeten zonder compromis de deur uit, zodat ik binnenkort ruimte heb om iets nieuws te hangen dat past.

Die ongekende energie-opstoot deed enorm veel deugd, vooral omdat ik al 4 maanden op de sukkel was na een klierkoorts-infectie en mijn energie heel die tijd  op een extreem laag pitje zat.

Omwille van het uitslapen op zondag was het ook een dag met 8 eetmomenten: 2 voor de kinderen en 6 voor ons, die qua timing helaas niet overeenkwamen, zodat ik behoorlijk veel tijd in de keuken heb doorgebracht. Het koken voor de 6 kinderen (pasta met kalkoenham en kaassaus) kostte me niet zoveel moeite, maar dat ik niet kon proeven was wel vervelend. Nu heb ik een zoon moeten aanstellen om te proeven of de saus voldoende gekruid was en heb ik de pasta maar op goed gevoel gekookt. Onze 6 eetmomenten volgden elkaar in het begin vrij vlot op, daar we best wel laat waren opgestaan en we anders ons dagprogramma niet zouden gehaald hebben, op het vlak van eten.

Het bereiden van onze "dieetmaaltijden" is dan weer een meevaller: 's avonds maak ik de scampi klaar die ik daags erop als lunch bij een salade eet. Qua groenten is er - ondanks het winterseizoen - best wel wat variatie in het aanbod en probeer ik met verse kruiden toch smaakvolle maaltijden op tafel te zetten, die nooit eentonig zijn. Ook hou ik een oude wijsheid indachtig dat je elke dag van elke kleur groenten op je bord moet gehad hebben, zodat onze maaltijden er steeds kleurig uitzien. Het ziet er allemaal zo lekker uit dat zelfs de meest groentenmijdende zoon tijdens het eten van zijn pasta ham-kaassaus vaststelde dat ons eten er veel beter uitzag. Allicht dat de dropgeur van de venkel er voor iets tussen zat ;-)

Het niet-roken is nog steeds een makkie, ook al blijft mijn humeur bijzonder prikkelbaar en ben ik vrij explosief en soms een beetje "kort van stof". Aan het stoppen met roken mis ik eigenlijk vooral die paar minuutjes dat het gepermitteerd was om héél even zalig niks te doen, daar waar ik nu - als niet meer rokende mens - van de ene dagtaak in de andere struikel, zonder dat er een korte rustpauze is. Want, je gaat niet gewoon even 5 minuten buiten op het terras staan of zet je niet zomaar 5 minuten in de keuken neer, als je niet rookt. Als roker neem je die korte breaks wel. Hier moet ik dus nog iets op vinden, want ik merk dat mijn uren thuis gewoon te weinig rust bevatten. Daarenboven was roken iets wat ik met mijn wederhelft tesamen deed, het waren enkele gedeelte minuten met elkaar, daar waar het niet-roken er toch wel voor zorgt dat ieder zijn eigen dingen doet... Maar, ook daar vinden we wel wat op! :-)

Het dieet maakt ook wel dat ik moe ben 's avonds en automatisch een pak vroeger ga slapen dan gewoonlijk. Bevorderlijk voor het afvallen en tegelijk ook fijn voor mijn energiepeil. Als ik niet zoveel om handen had 's avonds, dan lag ik allicht om 21 u al te slapen.


TIP VAN DE DAG:

Zorg ervoor dat je 's avonds voldoende eten klaarmaakt, zodat je al dadelijk je lunch voor de dag erop klaar hebt.





Reacties

  1. Goed bezig!!! Ik volg jullie met veel plezier:-) Ikzelf heb me voorgenomen om alleen nog water te drinken...eens zien wat dat geeft. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. volgens mij weet ik wie je bent 'water-drinkertje'....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)