Even balen... (Dag 9)

We zijn vandaag voor de bodyscan en het coachinggesprek geweest... We hebben hier de ganse week naar uitgekeken, omdat we wisten dat onze inspanningen van de afgelopen 9 dagen nu eindelijk concreet becijferd zouden worden.

Laten we beginnen met het goede nieuws, kwestie van niet al te pessimistisch te lijken:
- ik ben al een week gestopt met roken zonder bij te komen
- mijn metabolische leeftijd is op een week tijd van 52 naar 41 jaar gegaan!
- mijn lichaam bevat 4% minder vet
- mijn spiermassa is met 2,3 kilogram toegenomen
- mijn BMI is van 25,1 naar 24,8 gedaald

En, ja, wie mijn BMI-waarde kritisch genoeg leest, zal al snel doorhebben dat het balen vandaag dan ook te maken heeft met de gewichtsafname, die een pak minder is dan verwacht... dit in tegenstelling tot de teleurstelling en frustratie, die bijzonder groot zijn vandaag.

Tijdens de afgelopen 9 dagen ben ik nog geen kilo afgevallen! Gezien het feit dat vetten, suikers, aardappelen, pasta, rijst, brood, zuivelproducten, alcohol, frisdranken en andere koolzuurhoudende dranken uit ons menu geschrapt zijn, had ik eerlijk gezegd toch wel meer verwacht dan de luttele 800 gram die ik nu kwijt ben. Vooral gezien de grootste gewichtsafname zich eigenlijk in deze eerste week had moeten manifesteren.

Eerlijk gezegd had ik het gevoel van al meer afgevallen te zijn (mijn jeansbroeken zaten toch al een pak minder strak) en had ik zelf de afgelopen week geschat dat ik een 4 kilo kwijt was en nu rond de 67-68 kilo zou zitten. Gezien dat volgens de bodyscan - die 's avonds genomen werd - niet het geval is, heb ik besloten om me morgenvroeg na het opstaan tóch te wegen, iets wat ik normaalgezien altijd doe en waar ik sinds de start van het dieet verplicht mee gestopt ben. Ik wil dit vooral doen om voor mezelf een realistischer beeld te hebben en om zo ook misschien toch een stukje motivatie terug te vinden om de komende weken door te zetten.

Positieve noot is dat mijn man toch 3-4 kilo kwijt is.

Dit doet me terugdenken aan de frustrerende ervaring die ik eerder had met een diëtiste en waar ik ook amper ben afgevallen. En, ik begin hoe langer hoe meer te geloven dat mijn jarenlange dieet van héél veel groenten en weinig ongezonde vetten (ook al at ik teveel - mager - vlees en koolhydraten) zijn weerslag heeft op eender welk dieet ik aanvat. Als ik vroeger op frieten of andere vettige fastfood had geleefd, dan zou het gezonde regime dat ik nu volg allicht eerder zijn vruchten afwerpen?

Als we even terug kijken naar mijn doel, dan wilde ik eigenlijk 10 kilo afvallen tegen ons trouwfeest eind mei. Momenteel ben ik op dat vlak helaas nog niet veel opgeschoten... Maar, niet getreurd, ons dieet duurt nog 8 weken, ook al is het zo dat de eerste fase (die nog 2 weken duurt) het meeste gewichtsverlies zou moeten opleveren.

Ik probeer dus om mijn momentele teleurstelling, niet te zeer te laten doorwegen en duik zo dadelijk met mijn appel én mijn man de zetel in, om morgen vol nieuwe moed ons dieet verder te zetten. En, dat het een uitdagende dag wordt, dat weet ik nu al, want ik vier dan de 14de verjaardag van mijn oudste zoon: er zal cake, chips en broodjes zijn... maar niet voor mij!

Aan allen een fijne start van het weekend gewenst...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Neen, ik kijk niet boos!

Liften zonder snijden

Mein Name ist "Fibromyalgie" (Christa Lunkenbein)